Nie daj się nabrać. Sprawdź,zanim podpiszesz
Zwrócenie uwagi na ryzyko związane z zawieraniem umów finansowych, w tym przede wszystkim z zaciąganiem wysoko oprocentowanych, krótkoterminowych pożyczek, oraz z korzystaniem z usług finansowych, które nie podlegają szczególnemu nadzorowi państwa – to główny cel kampanii społecznej „Nie daj się nabrać. Sprawdź, zanim podpiszesz”. Jednym z patronów akcji jest Policja.
Chociaż maksymalne nominalne oprocentowanie pożyczek wynosi obecnie 12 procent, to wiele firm pożyczkowych oferuje produkty, których rzeczywista roczna stopa oprocentowania może przekraczać tysiące procent. Dlatego też nierozważne podpisanie umowy o „szybką i łatwą pożyczkę” może prowadzić do utraty dorobku całego życia i rodzinnych dramatów. Stąd kolejna odsłona akcji społecznej „Nie daj się nabrać. Sprawdź, zanim podpiszesz!”.
Bohaterem kampanii jest pani Krystyna, która przed świętami
zdecydowała się na zaciągnięcie pożyczki w wysokości czterech tysięcy
złotych. Na stronie internetowej kampanii www.zanim-podpiszesz.pl można
śledzić, jak każdego dnia rośnie jej dług, a wraz z nim stres i
frustracja.
Za pomocą witryny kampanii można zapoznać się z podstawowymi
informacjami na temat bezpieczeństwa na rynku finansowym, poznać cztery
zasady bezpiecznych pożyczek, użyć kalkulatorów finansowych, dowiedzieć
się, jak niebezpieczne kruczki prawne stosowane są w umowach, a także
uzyskać dostęp do podstawowych aktów prawnych.
W czasie kampanii, w mediach będących partnerami społecznymi akcji,
zostaną wyemitowane spoty informacyjne tłumaczone na język migowy oraz
opatrzone wyraźnymi napisami.
Z kontroli przeprowadzonej w 2013 roku przez UOKiK wynika m.in., że dla
części firm pożyczkowych głównym źródłem przychodów nie były odsetki od
udzielonych pożyczek, ale różnego rodzaju prowizje i opłaty ponoszone
przez konsumentów, które niekiedy nie były zwracane nawet w sytuacji
odmowy udzielenia pożyczki.
Podmioty świadczące usługi pośrednictwa kredytowego oraz firmy
pożyczkowe nie są w Polsce objęte nadzorem KNF i nie muszą mieć
licencji, aby prowadzić działalność. Nie istnieje ponadto wymóg ich
rejestracji, stąd trudno precyzyjnie określić ich liczbę.
Szacunki Konferencji Przedsiębiorstw Finansowych, skupiającej tylko
część firm pożyczkowych, wskazują że firmy te udzieliły w 2013 roku
kredytów konsumenckich i pożyczek o wartości 2,7 miliarda złotych, a
wartość ich należności z tego tytułu wyniosła na koniec roku 3,1
miliarda złotych.
Firmy pożyczkowe specjalizowały się w udzielaniu pożyczek na niskie
kwoty i na krótkie terminy, tj. zajęły niszę produktową, którą banki
przez wiele lat nie były zainteresowane. Średnia wartość pożyczki
udzielonej przez firmy pożyczkowe w 2013 roku wynosiła około 1 300 zł, a
w przypadku podmiotów sprzedających pożyczki wyłącznie przez Internet –
około 600 zł.
Wszystkich zainteresowanych zapraszamy do współpracy przy kampanii społecznej „Nie daj się nabrać. Sprawdź, zanim podpiszesz!”.
Akcja jest współorganizowana przez siedem instytucji publicznych:
Bankowy Fundusz Gwarancyjny, Komisję Nadzoru Finansowego, Ministerstwo
Finansów, Ministerstwo Sprawiedliwości, Narodowy Bank Polski, Policję
oraz Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Wspierają ją Telewizja
Polska oraz Polskie Radio.
Strona kampanii: www.zanim-podpiszesz.pl