Ostrzegamy przed spoofingiem!
Mieszkanka powiatu tureckiego odebrała telefon od fałszywego pracownika banku i stracił 27 tysięcy złotych. Cyberprzestępca posłużył się metodą tzw. "spoofingu", która polega na wykorzystaniu oprogramowania do zmiany numeru lub nazwy, którą na wyświetlaczu swojego telefonu widzi osoba odbierająca połączenie.
Metoda spoofingu to wykorzystanie usługi telefonii internetowej i sieci komputerowych. Oszuści wpisują dowolny numer, z którego chcą zadzwonić i decydują również o tym, jaki numer wyświetla się na telefonach oszukiwanych osób. Dzięki temu osoba odbierającą telefon wierzy, że rozmawia z kimś zaufanym, a w rzeczywistości ma do czynienia z przestępcą.
Właśnie taką metodę wykorzystali oszuści, żeby oszukać mieszkankę powiatu tureckiego. W piątek 29 października br. do kobiety zadzwonił mężczyzna, który podawał się za pracownika banku i oświadczył, że doszło do włamania na jej kont. Rozmówca powiedział, że próbowano trzykrotnie pobrać z jej konta pieniądze. Oszust kazał udać się do banku i wypłacić wszystkie zgromadzone na koncie środki. Dodatkowo polecił nie rozłączać się i nie rozmawiać z pracownikiem banku, ponieważ jest on zamieszany w wyłudzenie pieniędzy. Poszkodowana kobieta wypłaciła z banku 27 tysięcy złotych i za pomocą kodów Blik, które podał jej oszust wpłaciła pieniądze we wpłatomacie.
Apelujemy o ostrożność przy takich kontaktach i weryfikację tożsamości dzwoniących do nas osób. Należy pamiętać o tym, że oszuści umiejętnie manipulują rozmową tak, żeby uzyskać jak najwięcej informacji. W kontaktach z nieznajomymi kierujmy się zawsze zasadą ograniczonego zaufania.
Scenariusz ataków wykorzystujących spoofing telefoniczny jest zwykle taki sam. Oszust stara się wystraszyć rozmówcę, by działał pod wpływem emocji, najczęściej informując go o rzekomym włamaniu na konto bankowe i konieczności podjęcia szybkich działań, by zablokować możliwości włamywaczy. Oszuści, którzy tą metodę, zazwyczaj podszywają się za pracowników banków, przedstawicieli urzędów lub policjantów.
Każdą telefoniczną prośbę o przesłanie pieniędzy lub podanie danych konta bankowego powinno się traktować jako próbę oszustwa. Najlepiej w takiej sytuacji to rozłączyć się, samemu zadzwonić na infolinię bank, poinformować o otrzymanym połączeniu i zweryfikować przekazane informacje.