„Nie daj się oszukać”, spotkanie z seniorami
W tym tygodniu policjantka z Komendy Powiatowej Policji w Turku wspólnie z pracownikiem banku zorganizowała w Miejskim Domu Kultury w Turku cykl spotkań z seniorami. Przedmiotem spotkania były prelekcje na temat bezpieczeństwa seniorów oraz uwrażliwienie ich na oszustwa, do których w ostatnim czasie dochodzi na terenie całego kraju.
Mimo wielokrotnych apeli, wciąż zdarzają się przypadki przekazywania pieniędzy oszustom. Dlatego też ważne jest, aby seniorzy znali metody działania przestępców. Profilaktyk z Komendy Powiatowej Policji w Turku asp. Marzena Kwaśna w trakcie spotkań przekazała informacje o mechanizmie oszustw popełnianych metodą na legendę. Policjantka przekazała seniorom niezbędna wiedzę mającą na celu zwiększenie bezpieczeństwa oraz uświadomienie, jak nie stać się ofiarą przestępstw metodą „na wnuczka”, „na policjanta” czy „na administratora”. Zwróciła uwagę na to, że podawanie się za krewnych, funkcjonariuszy Policji czy pracowników różnych instytucji oraz firm usługowych to najczęściej stosowana metoda przez oszustów, których ofiarami padają z reguły osoby starsze lub samotnie mieszkające.
Pani Dorota Marciniak – Dyrektor Oddziału Santander Bank Polska w Turku omówiła jak bezpiecznie korzystać z bankowości elektronicznej i skutecznie chronić swoje oszczędności przed cyberatakiem. Omówiła sposoby działania oszustów podszywających się pod pracowników banków oraz jak reagować, aby udaremnić przestępcom przejęcie oszczędności, które często seniorzy gromadzili latami.
ZAPAMIĘTAJ!
Prawdziwi funkcjonariusze Policji NIGDY nie informują o prowadzonych przez siebie działaniach telefonicznie! Policjanci nigdy przez telefon nie wypytują o dane personalne oraz ilość oszczędności i miejsca ich przechowywania. Funkcjonariusze NIGDY nie poproszą Cię o przekazanie komuś pieniędzy, przelaniu ich na konto lub pozostawienie w jakimś miejscu!
Nie dajmy się nabrać, zachowajmy zdrowy rozsądek i pamiętajmy, że:
- konsultanci banków nigdy nie zachęcają do pobierania żadnych aplikacji do szybkiej obsługi klienta. Jedynymi aplikacjami promowanymi przez bank są te dedykowane do obsługi posiadanych rachunków i kart bankowych;
- konsultanci banków nigdy nie proszą o podanie poufnych danych takich jak np. numery dokumentów, numery kart bankowych, kody do zatwierdzenia transakcji internetowych;
- konsultanci banków nigdy nie proszą o podanie swoich danych logowania do systemu bankowego;
- do swojego konta bankowego loguj się tylko przez samodzielnie wpisany adres strony internetowej banku. Nie korzystaj z przesyłanych przez osoby trzecie linków przekierowujących na utworzone przez oszustów strony bankowe do zbierania danych logowania.