Ostrzegamy przez oszustami i spoofingiem
Prawie 20 tys. złotych straciła mieszkanka powiatu tureckiego oszukana przez osobę podającą się za pracownika banku i funkcjonariusza Policji. Oszuści wykorzystując metodę spoofingu nakłonili pokrzywdzoną do przelania pieniędzy na wskazane konto. Policjanci apelują o ostrożność. Warto dwa razy zastanowić się i dokładnie wszystko sprawdzić przed wykonaniem czynności zleconej nam przez głos w słuchawce, aby nie stracić życiowych oszczędności.
Do policjantów wpłynęło zgłoszenie od mieszkanki powiatu tureckiego, która padła ofiarą oszustów podających się za pracownika banku i funkcjonariusza Policji. Na telefon komórkowy pokrzywdzonej zadzwoniła kobieta, która podała się za pracownika banku. Numer który wyświetlił się na ekranie jest numerem infolinii jednego z banków działających na terenie Polski. W trakcie rozmowy zapytała się czy pokrzywdzona przelała na inne konto 700 zł ora czy składała wniosek o pożyczkę w wysokości 50 tys. zł. Gdy pokrzywdzona zaprzeczyła, kobieta poinformowała że mogła to być próba oszustwa. W rozmowie oszustka przekonała pokrzywdzoną, żeby zainstalowała aplikację Team Viewer Quick, dzięki której informatyk banku zablokuje hakera. Pokrzywdzona zainstalowała aplikacje i dalej wykonywała wszystkie polecenia osoby podszywającej się pod pracownika banku. W dalszym toku rozmowy oszustka poleciła, aby kobieta wykonała dwa przelewy na podane subkonto, aby haker nie miał do nich dostępu. Pokrzywdzona wykonał polecenie i wykonała dwa przelewy po 9900 zł na podane konto. Na koniec rozmowy oszustka poinformowała, że zgłosi sprawę na Policji i ktoś się z nią skontaktuje. Dwie godziny później pokrzywdzona odebrała telefon od mężczyzny podającego się za policjanta. Na wyświetlaczu telefonu pojawił się numer, który jest podany jako numer kontaktowy do jednej z komend Policji w Polsce. Mężczyzna poinformował pokrzywdzoną, że zajmuje się tą sprawą i żeby nikomu nie udzielała informacji z uwagi na to, że są to dane poufne. Po tej rozmowie nabrała podejrzeń, że mogła zostać oszukana i zgłosiła sprawę w swoim banku. W wyniku działania oszustów mieszkanka naszego powiatu tureckiego straciła 19,8 tys. zł.
Po raz kolejny apelujemy, aby zachować czujność. Jeśli ktoś do nas dzwoni podając się za pracownika banku i informuje nas, że odnotowano próbę włamania na nasze konto bankowe, rozłączmy się i sami zadzwońmy na infolinię naszego banku. U konsultanta dopytajmy, czy ktokolwiek z oddziału banku dzwonił do nas. Przypominamy, że pracownik banku nigdy nie poprosi o zainstalowanie na naszym urządzeniu aplikacji. Każda taka rozmowa to potencjalne oszustwo. Zachowaj czujność i nie ulegaj presji rozmówcy. Po prostu rozłącz się.
Spoofing telefoniczny to bardzo popularne i powszechnie stosowane oszustwo polegające na podszywaniu się przestępców pod przedstawicieli instytucji, przy wykorzystaniu numerów abonenckich tych podmiotów. W czasie połączenia telefonicznego, przestępcy manipulują rozmową, by wyłudzić dane oraz hasła dostępowe do kont internetowych ofiary, a także pieniądze. Wyświetlany na ekranie telefonu numer dedykowany dla banku lub innej instytucji, sprzyja wiarygodności oszustów. W ten sposób coraz częściej oszuści podszywają się pod konsultantów banków, przedstawicieli urzędów i policjantów.